8 fördelar med att ha en egen webbutik

e-handel

Det är bekvämt att sälja varor genom försäljningskanaler som är tredje part, som Amazon, eBay och Etsy.

Intern marknadsföring är inte ett stort problem när man säljer under ett större varumärke, vilket ger dig omedelbar exponering för hela världen. Dessutom är frakt och logistik mindre komplicerade än om du skulle göra hela processen själv.

Dessa fördelar är dock åtföljda av en enorm risk, särskilt när de är din enda kanal för försäljning.

Kostnaden för bekvämlighet

Allt det behöver är en leverantör som gör en imitation eller copycat-artikel till en lägre kostnad för att stjäla din ”bästsäljare”-position du arbetat för att uppnå. Och, ännu mer oroande, om de hävdar att du är originalet och stoppar din webbutik från att fungera, finns det inget du kan göra.

Detta beror delvis på att de som köper från dessa försäljningskanaler söker den mest överkomliga kostnaden men inte nödvändigtvis för varor från ditt eget varumärke. Om priserna är det primära och hela verksamheten är det extremt utmanande att bygga upp kundernas förtroende.

Det handlar om att få kontakt med människor och dem. Utan en direkt koppling till dina kunder är det nästan omöjligt att bygga långsiktiga förbindelser.

Till exempel, när du har att göra med företag som Amazon och Booking.com Kunder som du får över tid är inte juridiskt de du äger. Istället är de användare av de marknadsplatser du använder. Samma företag som hjälper dig att tjäna pengar nu kan ta ditt företag bort till dig när som helst inom en snar framtid genom att skapa sina egna produkter eller stänga ditt konto med ett ögonblicks varsel. Detta kan verka obekvämt, men det är i deras rätt att vidta denna åtgärd.

Det är nästan omöjligt att bygga en pågående kunder på Amazon på grund av det faktum att du som säljare inte får tillgång till kundernas e-postadresser, eller deras förköp som surfar förbi. I utbyte mot fördelarna med att kunna sälja dina produkter på kort tid och få omedelbar exponering för en stor publik, förlorar du många saker.

Ditt företag kan erbjuda varor men på dessa marknadsplatser som drivs av priset är ditt företag en egen vara.

En komisk twist på ironi faktiskt.

Utan information från kunder att mata in i ditt företags Feedback-slinga lämnas små företag med begränsade möjligheter att växa på ett hållbart sätt.

Hur kan du förhindra att ditt företag bara blir en siffra på en LCD-skärm?

Innan jag börjar vill jag klargöra en sak. Det är inte min avsikt att övertyga dig om att ta bort listorna på marknadsplatser som Amazon. Och jag förklarar verkligen inte att dessa företag är onda. De har fördelar åt båda hållen. Allt eftersom tiden går och ditt företag växer kan fördelarna börja minska.

Om du säljer via tredje parts försäljningskanaler är du förmodligen medveten om de saker du pratar om. Det jag syftar på är om du inte diversifierar dina inkomstströmmar, eller, ännu viktigare, och om du fortfarande väntar på att etablera ett online skyltfönster som ansluter till din webbplats – det är en direktförsäljningskanal. Det är dags att tänka på möjligheten att göra det.

De 8 fördelarna med att äga din egen online butik

Att driva ett online skyltfönster kommer med åtta fördelar som är avgörande att tänka på:

  1. Personlig, direkt kontakt med dina kunder
  2. Retention och kundlojalitet förbättrades.
  3. Tillgång till alla kund uppgifter (e-postköphistorik, webb historik)
  4. Snabbare tvistlösning
  5. Optimerad affärsverksamhet, affärsbeslut samt produkter och tjänster
  6. Du kan behålla 100 procent av din försäljning (istället för att dela den med tredjepartsleverantörer)
  7. Motståndskraft mot copycat-företag och produkter
  8. Fullständig autonomi för ditt företag (du bestämmer reglerna)

Det är viktigt att komma ihåg att etableringen av direktförsäljningskanaler har sina egna utmaningar. Marknadsförings- och försäljningsinitiativ måste internaliseras, eftersom det inte finns ett enormt företag som kan göra jobbet åt dig. Det är en ganska stor uppgift, men belöningarna är enorma.

Om ditt företag växer och du hoppas kunna dra nytta av den tillväxten under de kommande fem till tio åren, måste du säkerställa ditt företags framtid genom att skapa en väg för att koppla dig direkt till dina kunder.

Hur ser din långsiktiga försäljningsplan ut? Hur anpassar du dig till den digitala handelns tidsålder? Lägger du alla dina ägg i en korg? Är du verkligen ansvarig och hanterar ditt företags verksamhet? Här är några viktiga frågor att överväga.

Varför?

Om du fortfarande diskuterar om att skapa direkta försäljningskanaler för ditt företag uppmanar jag dig att överväga att fråga dig själv varför du väljer att göra ditt jobb som du gör. Vad är den bakomliggande orsaken till din motivation som entreprenör? Låt mig gissa:

Du startade ditt eget företag som ett sätt att fly stelheten i ett system av regler för att fullfölja din passion. Du blev en entreprenör för att bestämma ditt eget öde och för att se tillbaka på åren med stolthet och förkärlek och kunna säga, ”Jag kunde bygga något fantastiskt – ur ingenting.”

Innan du återgår till din rutin se till att du tar ett steg tillbaka och utvärderar om ditt företag har rätt grund på rätt plats. Direkt försäljnings kanaler garanterar inte ditt företags tillväxt men det ökar dina chanser.