SEO som uttryck är säkert bekant för de flesta. Det är en förkortning för Search Engine Optimization och handlar om de olika tekniker som används för att förbättra rankingen på sökmotorer som Google. Du behöver inte vara en expert för att förbättra dina möjligheter få dina artiklar att ranka bättre. I de flesta fall handlar det om att du minns några enkla saker när du skriver en artikel.
Här ger vi er några av våra bästa SEO tips som hjälper dig på vägen.
Satsa på bra innehåll
De flesta som skriver en artikel har en idé om vad bra innehåll är och siktar såklart på att skriva en så intressant text som möjligt. Oavsett vad du själv anser att är bra kvalitet är det dock inte säkert att Google håller med. Speciellt då det gäller faktabaserade artiklar kollar Google mycket på hur välgrundade dessa är och huruvida du använt relevanta källor för ditt material. Därför är det en bra idé att alltid länka till relevanta källor som du hämtat inspiration från i dina artiklar. Detta är inte endast för dina läsare, utan även för att signalera för Google att du gjort din research när du skrivit en artikel.
Minns alt-tags på bilder
Ett vanligt misstag som många nya bloggare gör är att de glömmer att inkludera alt-tags på bilder. Det gör i praktiken att många av de bilder som du lägger upp i dina inlägg blir osynliga i Googles bildsök. Genom att inkludera alt-tags kommer du att öka sannolikheten för att synas inom relevanta sökord när människor söker på bilder. Använd text som beskriver de bilder du lägger upp och du skall se att du får betydligt fler som hittar till din sajt via Google Images.
Gör ordentlig Keyword Research
Att skriva SEO-optimerade texter handlar mycket om att göra en grundlig undersökning innan du börjar på. Det jobb du gör för att hitta rätt sökord är sällan bortkastad eftersom du via denna även kan få bra idéer för vad du skall skriva om.
Använd olika verktyg som Ahrefs för att kolla upp volymen på de sökord du är intresserade av att använda. De sökord med ett stort antal sökningar har ofta även stor konkurrens, medan de sökord med ett litet antal sökningar i allmänhet har lägre konkurrens. Om du är en liten aktör med begränsad budget gör du ofta bättre i att sikta in dig på sökord där volymen kanske inte är så stor, men där du ser potential.
Kolla vad människor söker på
Ett utmärkt sätt att se vad människor faktiskt söker på inom ett intressant sökord är att t.ex. använda Answerthepublic.com. Här ser du längre sökord människor använt sig av under de senaste dagarna. Du kan använda denna information för att få idéer för vad du skall skriva om i din artikel.
Använd rätt titel och url
Det finns mycket du kan göra även då det gäller att SEO-optimera din titel och den url du använder dig av. Ett vanligt misstag som många gör är att de använder en url (webbadress) som är för specifik. Använd inte årtal i en webbadress om du siktar på att hålla artikeln relevant i flera år.
Ta i bruk WordPress tillägg som t.ex. Yoast SEO. Där kan du både lägga in Meta-titel, beskrivning och url. I metatiteln och beskrivningen kan du vara hur specifik du vill, men webbadressen behöver alltså hållas mer allmän och generisk. Kom ihåg att artikeln måste indexeras på nytt om du ändrar i webbadressen. Det blir alltså som om du skriver en helt ny artikel på nytt. Om du hållit webbadressen mer allmän kan du gå in och ändra i artikeln hur mycket du vill i efterhand. Google kommer dessutom att gilla dig för att du håller dina artiklar uppdaterade!
Håll det enkelt
Detta var bara några enkla tips du kan använda dig av för att SEO-optimera innehållet på din webbsida. Bland bloggare är det ett vanligt misstag att tro att det är mängden artiklar som är avgörande. Att det behöver finnas nya artiklar varje dag för att vara intressant.
Tänk istället mer på kvaliteten du bidrar med. Det kommer både dina läsare och Google att uppskatta!
Slutligen
Sammantaget finns det flera sätt att genomföra framgångsrika digitala marknadsföringskampanjer. Vi hoppas att vår lista har hjälpt dig. Om du behöver hjälp med att implementera det, tveka inte att kontakta oss!