Sökmotormarknadsföring är viktigt för företag av alla storlekar Men vilket är det bästa sättet att definiera, och vad kan du göra för att på bästa sätt utnyttja det för att förbättra dina marknadsföringsstrategier?
Vi kommer att diskutera fördelarna med SEO och SEM, särskilt när det gäller SEO (sökmotoroptimering) och PPC (pay-per-click).
SEM står för Search Engine Marketing (eller ”SEM”) är ett blomstrande koncept för marknadsföring på nätet. För att förstå varför SEM är så viktigt är det viktigt att vara medveten om de fördelar det kan ge företag på nätet.
Låt oss börja med att beskriva innebörden av SEM är.
Marknadsföring i sökmotorer avser olika tekniker och strategier som ett företag kan använda för att öka antalet användare genom sökmotorernas resultatsidor (SERPS) till en webbplats. Syftet med SEM är att öka webbplatsers synlighet genom att använda betalda sökningar, kontextannonser och organiska placeringar. Det är ett enkelt koncept. SEM är ett brett begrepp som innefattar de två SEO samt PPC i vid bemärkelse. det är en marknadsföringsmetod som fokuserar på att hantera en webbplats fullständiga närvaro i sökmotorerna.
De flesta SEO-strategier är organiska optimeringstekniker som är särskilt utformade för att öka en webbplats prestanda, baserat på Googles och Bings rankningsalgoritm. Om en webbplats är korrekt uppbyggd och optimerad på ett sätt kommer den naturligt att locka till sig användare via sökresultaten. SEM är dock processen där man använder alla verktyg för marknadsföring som finns i sökmotorerna, inklusive resultaten av betalda annonser högt upp i SERP.
Gå igenom vår informationsgrafik om SEO i motsats till. Marknadsföring genom SEM för att få veta mer om vad dessa termer betyder.
Vi kommer också att diskutera skälen till varför SEM är avgörande och hur det kan öka försäljningen och intäkterna genom SEO och Paid Search. Dessa två strategier kan var för sig ge imponerande resultat, men tillsammans kan de vara en potent källa till långsiktiga resultat.
Fördelarna med sökmotormarknadsföring
Det finns många fördelar med att använda SEM för ditt företag. Genom att utöka din närvaro på nätet ökar du dessutom varumärkets synlighet och medvetenhet. Detta leder i sin tur till leads på internet och försäljning (vilket naturligtvis gör att du kan tjäna pengar på att sälja tjänster och produkter). Dessutom kan du erbjuda besökarna informationsinnehåll som de kanske inte får någon annanstans.
Många företagare undrar vilken metod som är bäst för marknadsföring: SEO eller PPC. Men det handlar egentligen inte om vilken metod som är överlägsen, utan om vilken som passar bäst för dina behov och din budget för tillfället. Du kommer förmodligen att upptäcka att både betald och organisk marknadsföring är värt att investera i eftersom kombinationen av dem gör att ditt företag kan växa bättre än om du fokuserar på en strategi och utelämnar alternativen.
Organisk SEO är utmärkt för långsiktig tillväxt. PPC är utmärkt för företag som behöver se resultat snabbt.
Många företags- och webbplatsägare väljer att börja med SEO eftersom det oftast är mer prisvärt än andra marknadsföringsmetoder. Statistik visar att 40 % av marknadsföringsexperterna över hela världen anser att de får den största avkastningen på sina investeringar genom SEO. Från och med 2019 producerade SEO-resultat från organiska sökmotorer majoriteten av trafiken till webbplatser. Dessutom investerar 64 procent av marknadsförarna i SEO detta innebär att de flesta av dina konkurrenter drar nytta av ett extremt effektivt sätt att utveckla ditt företag.
Om du gör lite forskning och grundläggande webbrelaterade färdigheter Du kan också ta itu med vissa aspekter av SEO i din egen takt, förutsatt att du har tid att lägga ner på det. Dessutom kostar trafik som genereras direkt genom organisk sökning ingenting, medan trafik som genereras genom PPC kostar per klick.
Genom att fokusera på SEO av hög kvalitet bygger du upp förtroende och trovärdighet genom att etablera ditt företag som en pålitlig plats där kunderna kan få tillgång till den information och de produkter du erbjuder. Om du kan bevisa för Google eller en annan stor sökmotor att din webbplats är relevant för nyckelord som på ett naturligt sätt beskriver din produkt på ett korrekt sätt, kommer du naturligtvis att få en mer framträdande plats i sökresultaten. Organisk optimering är inte en enkel uppgift, men när du väl har etablerat en god image och ett gott rykte är förväntat kommer trafiken att öka naturligt och det är mer sannolikt att den kommer att vara stabil.
Det är värt att notera att de organiska sökmöjligheterna växer och nu inkluderar Google Shopping, sökjättens massiva svar på marknadsplatser för e-handel som Amazon. Google Shopping både betalda och organiska resultat ger en betydande chans för e-handelsföretag som vill öka sin försäljning genom att använda SEM.
Vad är SEM och varför det är viktigt för annonser?
Många marknadsförare tror att PPC inte är värt kostnaden. Men de missar något.
För det mesta kan PPC bara ge din webbplats med hållbar trafik så länge du betalar för den. Det är också viktigt att notera att användarna för det mesta föredrar att titta på högt placerade organiska resultat framför annonser. Det finns också många dagliga nya sökningar. Det blir kostsamt att investera i PPC-annonsering för vart och ett av de relevanta sökord som du vill rangordna din webbplats för.
Så varför göra PPC? Därför att du skulle gå miste om du inte gjorde det.
PPC kommer också med en myriad av fördelar. Betalda sökresultat dominerar över innehållet i översiktsdelen. Med typiskt fyra annonser på stationära datorer medan på mobila. människor kommer att se annonser före organiska sökresultat. (Bra SEM kan få ditt företags namn på båda ställena).
En av fördelarna med sökmotormarknadsföring med hjälp av PPC är att den kan ge omedelbara resultat med snabb avkastning för företag som vill öka sin trafik snabbt och få ut det mesta av en begränsad period.
Förutom en bättre exponering ger PPC-annonser dig mer kontroll över hur du kommunicerar dina budskap till kunder och produkter. Medan sökmotorer vanligtvis bestämmer innehållet i de organiska sökresultaten, har du större kontroll över dina uppmaningar till åtgärder samt pris, punktform och andra element i dina PPC-annonser. Google erbjuder dig möjligheten till Product Listing Ads (PLAs) en visuell annons som låter kunderna se en bild av varan de klickar på. Detta kan öka klickfrekvensen avsevärt.
PPC-sökmotorannonser kan ge ett årligt genomsnitt på cirka 2 dollar per investerad dollar. Mindre företag som använder sofistikerade SEM-tekniker och annonseringsstrategier ser en intäktsökning under det senaste året som kan vara så hög som fyra gånger högre än företag som är mindre tekniskt avancerade. En av de stora fördelarna med att använda SEO för företag är att betalda annonser ger högre CTR och högre konverteringsgrad än andra former av marknadsföring som är mer passiva.
Eftersom PPC är mer anpassningsbart och anpassningsbart låter det dig fokusera på specifika sökord som passar din avsedda marknad. Du kan också ändra de annonser du visar på tid på dagen eller veckodag eller geografi eller plats, språk, enhet och de målgrupper du riktar dig till baserat på tidigare besök. Möjligheten att anpassa dina annonser gör att du kan koncentrera särskilda produkter eller tjänster till rätt målgrupp. Dessutom kan du se till att vissa produkter visas vid vissa tider på året när de är mest relevanta, vilket ökar konverteringar och klickfrekvenser, eller försäljning.
Även om avkastningen på PPC varierar beroende på din kampanj, affärsbudget och andra faktorer kan den genomsnittliga avkastningen dock vara så hög som 23 %. Detta placerar PPC över traditionella displayannonser. När det gäller onlineföretag ger PPC bra resultat jämfört med andra former av digitala annonser.
Det idealiska scenariot är att ett företag använder SEO och PPC tillsammans. Även om var och en har sina egna fördelar och nackdelar och nackdelar används de bäst tillsammans. Med undantag för de mest välkända företagen kommer en organisation inte att kunna göra betydande framsteg genom att enbart förlita sig på sina SEO-insatser. Dessutom skulle många små företag ha svårt att få en PPC-budget för att kunna konkurrera med större företag. Genom att kombinera dem kan de utnyttja sina styrkor, och dessutom får din webbplats en högre exponeringsnivå i SERPs.
Nyligen öppnade Google Shopping för organiska och kostnadsfria produktlistor i ett försök att konkurrera med Amazon när det gäller produktsökning. I och med spridningen av Covid-19 har majoriteten av de fysiska företagen tvingats förlita sig mer på marknadsföring via e-handel och denna förändring kommer att vara ytterst användbar. Den här uppdateringen kommer att ge återförsäljare möjlighet att få gratis exponering och tillåter annonsörer att öka sina betalda reklamkampanjer genom att använda gratis listningar som kompletterar de betalda annonserna. Denna uppdatering kommer att göra det möjligt att annonser för shopping kommer att visas högst upp och längst ner på Googles Google Shopping-flik.
Detta är inte en anledning att minska den strategi för betald reklam som du har utvecklat för ditt företag. Det är ett bra alternativ för att öka effektiviteten i din SEM-metod genom att lägga till ett andra lager. Efter att du har laddat upp dina annonser på Google Merchant Center förutom att registrera dig för ”ytor över Google” är du berättigad till organisk exponering. Detta är inte en ersättning för traditionell SEO eller PPC men det är ett annat alternativ för att marknadsföra ditt företag, dina produkter samt tjänster, inom ramen för SEM. SEM-paraplyet.
Genom att använda både PPC och SEO i kombination ökar du den totala andelen klick eftersom du riktar dig till mer relevanta termer och når ut till en bredare population. Nyckelord som har stor volym, är dyra och kostsamma kan flyttas till PPC till organiska sökningar. Även om det kan ta längre tid för din webbplats att rankas för nyckelord som är mycket konkurrensutsatta, påverkas inte din budget i processen att lägga bud på dem.
Eftersom du dessutom kan genomföra A/B-tester av PPC-reklamtexter kan denna information införlivas i dina organiska listningar samt landningssidor. Du kommer att kunna få en bättre uppfattning om vilka typer av annonser, annonstexter och vilka sökord som har den högsta klickfrekvensen, och denna information kan omvandlas till SEO.
När du försöker testa dina nyckelord med hjälp av PPC först kan du testa din nyckelordsstrategi innan du engagerar dig i långsiktiga SEO-planer som tar mer tid och ansträngning för att se framsteg.
Det finns många fördelar med att använda sökmotormarknadsföring för företag. Genom att använda de strategier vi har listat kan du förbättra varumärkeskännedomen och klickfrekvensen i olika kanaler genom att investera i organisk och betald sökning.
Med betalda annonser i toppen av SERP och högt rankade organiskt genererade länkar under dina annonser är det mer sannolikt att besökarna upptäcker dina tjänster och produkter. Genom att investera tid, pengar och ansträngning i en mängd olika SEM-strategier idag kan du se till att din webbplats är inställd och ditt företag redo för framgång under kursens gång.