Jultiden förändrar människors sätt att leva sina liv. Även om det här är tiden att ha kul med vänner, familj, ta långa promenader i naturen, njuta av god mat och engagera sig i konversationer. Vad du gör för att behålla en konkurrensfördel och skaffa information innan dina konkurrenter spelar stor roll. Detta gäller även för hur LinkedIn-användare engagerar sig i marknadsföring.
LinkedIn-annonskampanjer kan nå störst framgång under veckorna mellan jul och nyår. Men många marknadsförare förbiser denna möjlighet eftersom de inte tänker på sin publiks tid och uppmärksamhet. Människor kommer att vara mindre benägna att engagera sig i innehåll om de har mer tid för andra saker. Det här är ett misstag. De antar att detta betyder att människor inte kommer att engagera sig i något innehåll alls, eller att engagemanget som uppstår är mindre värt. Ingenting kan vara längre från sanningen. LinkedIns publik är mer engagerad under högtider – vilket ger kampanjer en exceptionell möjlighet att öka räckvidd, inflytande och kostnadseffektivitet.
Vad händer med förlovningen under julen?
LinkedIn-data visar att engagemangsgraden för kampanjer på plattformen sjunker från mitten av december till idag. Detta beror på att publiken spenderar mindre tid på sina telefoner och bärbara datorer och mer tid på att dekorera, slå in presenter och gå på fester. Men engagemanget försvinner inte helt – och de som uppstår har större värde.
Medan den genomsnittliga engagemangsgraden för LinkedIn-kampanjer i Europa sjunker med 19,6 %, ökar den genomsnittliga klickfrekvensen för dessa kampanjer – med 19,2 %. Hur är det mojligt? Även om det kanske inte är så många som engagerar sig, är de som gör det mer engagerade. De tar sig tid att läsa. De agerar. De är de som använder sina lugnare stunder under semesterperioden för att tänka djupt på nästa år och vidta åtgärder. Det här är en fantastisk möjlighet att påverka andra och bygga varumärken.
Att nå ut för att påverka andra till ett lägre pris är nyckeln.
Det finns ett verkligt värde i julens engagemang. Men det är också mindre konkurrens. Marknadsförare som anser att kampanjer bör stoppas när strumpor och dekorationer går upp har fel. Detta beror på att det är färre som bjuder på visningar och klick från din målmarknad. Detta minskar kostnaden för en kampanj genom att använda LinkedIns andra prisauktionsmodell för att köpa visningar. Den genomsnittliga kostnaden per klick för en LinkedIn-kampanj sjunker faktiskt med 16 % under denna tid. Kostnaden per bly sjunker med 13,9 %. Det är lätt att se att perioden med lägre engagemang totalt sett är en av de bästa tiderna för att öka engagemanget.
Jultiden är mer än en magisk tid på året. Detta är också ett fantastiskt exempel på vikten av kontinuerlig marknadsföring. Det illustrerar tanken att kampanjer fungerar bäst när de upprätthålls över tid. Det låter dig bygga upp räckvidd och frekvens över en längre tid, bjuda mindre för visningar och få din budget att gå längre. Kampanjer som alltid är aktiva hittar värde och möjligheter att lägga till konversationen – möjligheter du skulle missa om du anade när din publik är redo.
Marknadsförare förstår vikten av att öka sin marknadsandel (SOV) för att hjälpa dem växa under tider av återhämtning. De förstår vikten av att nå ut till och påverka seniora beslutsfattare som ägnar sin stilleståndstid åt att undersöka köpbeslut. Men utmaningen är att hitta ett sätt att göra detta på en begränsad budget. Detta är ett av de bästa sätten att göra det. Detta är en bra presentidé som du inte vill missa.