I den enklaste bemärkelsen avser digital design varje design som är designad för att användas genom en digital enhet. Även om det kan verka enkelt – och självförklarande – gör definitionen av digital design lite för att fånga djupet av vad den faktiskt åstadkommer.
Det finns ett överväldigande utbud av digitala enheter tillgängliga idag och, för var och en av dem, ett astronomiskt antal applikationer som designers måste ta hänsyn till. Att förstå de olika former som den digitala världen kan anta och syftet var och en tjänar är avgörande för att få det mest effektiva resultatet, oavsett om det gäller ett visst projekt eller din professionella karriär i allmänhet.
Du kanske överväger att fokusera på någon typ av design (eller en designers position) men inser sedan att dina färdigheter eller behov kan vara mer lämpliga för olika.
Så brett fält som fältet är kan delas in i några kategorier, som var och en har sina egna fördelar. Vi är här för att guida dig genom de olika formerna av digital design, och för att guida dig till vägen till en framgångsrik interaktiv produkt.
- Vad är digital design?
- Digital design är en typ av design och när man ska använda dem och när man ska använda dem
- Digitala designers klassificeras i olika typer och hur man samarbetar med dem
- Vad är det som gör en digital design effektiv?
Är digital design vad det låter som?
Digital design kan beskrivas som en form av visuell kommunikation som presenterar information, eller en produkt eller tjänst med hjälp av ett gränssnitt som är digitalt. Enkelt uttryckt är det en grafisk design som är skapad speciellt för användning på datorer.
Det är mer än att bara titta på grafiska mönster på en LCD. Varje dokument nuförtiden kan laddas upp och skannas till datorer, men digital design är designad specifikt för specifika enheter och tar hänsyn till aspekter som användarupplevelse, interaktivitet samt skillnader i skärmstorlek och många fler. I huvudsak är de vanligtvis gjorda för att användas istället för att läsas.
Skillnaderna mellan grafisk design
Grafisk design används för tryckta produkter medan digital design är designad för digitalt innehåll. Detta är uppenbarligen en överförenkling. Nuförtiden korsas världarna av tryckt och digitalt ofta. Många digitala mönster är baserade på expertis i en grafisk designers verktygslåda, till exempel implementering av varumärken och typografisk layout. Designprojekt som inkluderar grafisk design måste till exempel i allmänhet överväga digital distribution, förutom tryckning. För att försvåra, används ofta ”grafisk design” som en generisk term för alla former eller former av grafisk kommunikation.
I slutändan förväntas designers vanligtvis vara skickliga inom både digital och grafisk design, oavsett vad de är specialiserade på. Distinktionen baseras på vilket medium (tryckt eller elektroniskt) som tittarna oftast möter produkten. Digital design måste kunna ta hänsyn till användarinteraktion, medan grafiska mönster skapas för att skapa en effektfull visuell visning.
Den differentierande faktorn i design och konstruktion
Digital design kräver kod för att fungera, medan traditionell grafisk design behöver bläck och papper innan de kan skrivas ut. I likhet med grafiska designprojekt som är en distinkt process för distribution och tryckning kan digital design också använda en helt separat metod för programmering och utveckling, även känd som.
Digitala designers bestämmer i vilken riktning bilden ska ta för produkten. Det de tillhandahåller sina kunder är vanligtvis en opublicerad mockup (antingen via Photoshop eller ett instrument för prototyper som Figma). Utvecklare använder kodspråket för att omvandla modellen till en funktionell digital design, till exempel ett nyhetsbrev eller en webbplats online.
Även om digitala designers kan tillhandahålla utvecklingstjänster (särskilt för frontend-utveckling), är de inte alltid tillgängliga. sida) design och utveckling är två distinkta discipliner som kräver olika förmågor. När du beställer en onlinedesign, kom ihåg att du sannolikt kommer att kräva både en konstnär och en utvecklare för en fullt fungerande produkt.
Digitala designtyper och när de är lämpliga att använda dessa typer av digital design och när de ska användas
Det digitala designfältet är en enorm kategori som omfattar ett brett utbud av digitala gränssnitt som vart och ett har distinkta applikationer. För att ge dig en bättre förståelse för vad som är det perfekta valet för dina behov, kommer vi att titta igenom de vanligaste typerna av digital design.
Webbdesign
Webbdesign är kanske den mest kända versionen av digital design. webbplatser är lika populära för företag nuförtiden som logotyper. Webbplatser fungerar som nav för ämnen eller tjänster och kan inkludera flera grenar och kan användas för information såväl som handel och affärsunderhållning och många andra saker.
Design av målsida
Att designa en målsida är en distinkt delmängd av webbdesign, men den är mer fokuserad på marknadsföringsaspekten. Ett företags webbplats kan fungera som den primära plattformen för alla frågor som är kopplade till företaget och en landningssida kommer att vara en webbsida dedikerad till en viss produkt eller tjänst och slutar vanligtvis med formen av en uppmaning. Många företag använder olika målsidor för varje produkt eller tjänst och designers måste se till att de har en sammanhållning mellan var och en av dem.
App design
Appar är ofta utformade för att likna webbplatser, men de är utformade för att uppfylla vissa specifika uppgifter. Det spelar ingen roll om det handlar om shopping eller schemaläggning, meddelanden och att spela låtar, de är i grunden digitala enheter för användarna. Även om de vanligtvis används på mobila enheter, är de också tillgängliga på stationära datorer.
App ikon design
Appikoner är de knappar som användare trycker på för att öppna ett program. De fungerar både som reklam för appen (inom butiken för appar) och även som ett varumärkesverktyg. Även om de är en del av designen av appen, är ikonen så avgörande och distinkt i sitt syfte och design att den ofta kräver sin egen designer/designprocedur, ungefär som logotypens design.
Infografisk design
Informationsgrafik är information om ett problem som presenteras i tilltalande bilder. Även om infografik finns tillgänglig i tryckt eller digital form, kan de vara digitala och använda rörlig grafik och animation för att berätta historier med hjälp av detaljer. Digital infografik är utmärkt för att skapa delbart innehåll som underhåller och utbildar tittarna om ett varumärke eller ämne som är kopplat till varumärket. En av de viktigaste delarna av infografik är kreativt tänkande och förmågan att förnya i dina arbetsprocesser.
E-postdesign
Företag använder e-post för att skicka ut nyhetsbrev och kampanjer för marknadsföring såväl som för marknadsföringskampanjer. E-postdesign ger konsekvent varumärkesbyggande i alla företags kommunikationer som liknar hur brevhuvuden som är tryckta på papper är. En utmärkt design för e-postmeddelanden förbättrar behållningen av läsare genom att locka mottagarna visuellt till slutet i utskicket.
Bannerannonser
Bannerannonserna är små annonser som visas på webbplatser som ett företag har köpt reklamyta. De fungerar på samma sätt som skyltar och tryckta annonser, eftersom de är skapade för att öka medvetenheten om varumärket och marknadsföra en produkt, men de är interaktiva och leder dem som klickar på dem till en målsida som innehåller mer information om produkt.
Siddesign för sociala medier
Bilder på sociala medier kan innehålla avatarer, omslagsbilder och publicerat innehåll på alla typer av sociala medieplattformar, från Twitter till företagsbloggar. Medan fotografering är den vanligaste typen av bild för sociala medier återanvänder digitala designers ofta varumärken, som logotyper, för att skapa unika sociala mediebilder för företag.
E-böcker
E-böcker är en term som används för att beskriva elektroniska böcker. Företag använder dem ofta för att distribuera e-böckerna de laddar ner till sina kunder. Liksom traditionella tryckta böcker inkluderar e-boksdesign omslaget såväl som insidan av boken.
Powerpoint malldesign
Powerpoint-designer är mallar som är varumärkesnamn som företag använder för alla sina presentationskrav. Det kan inkludera att dela uppdateringar och affärsplaner internt för anställda, eller skapa pitch-deck för att marknadsföra sina produkter eller tjänster till tredjepartsköpare.
3D-design
3D-designer är realistiska 3D-bilder skapade med hjälp av en dator. Även om de ofta används för att underhålla (ofta för videospelindustrin och i den animerade filmindustrin) använder varumärken 3D-designer för att skapa ett föremål eller för att skapa modeller av byggprojekt som är planerade.
De olika typerna av digitala designers och hur man samarbetar med dem
När du bestämmer dig för att anlita en expert inom digital design är det viktigt att komma ihåg att de olika disciplinerna inom det stora området digital design är lika olika som designerna själva så du måste se till att du väljer den bästa designern för dina behov.
Börja med att söka upp en artist med hjälp av en frilansande webbplats som Ginx samt en portföljwebbplats som Behance och Dribbble. Om du tittar igenom en designers portfölj, notera vilka typer av projekt de har slutfört och hur de presenterar sig för att avgöra om de tillhandahåller de tjänster du behöver.
Medan många designers arbetar i en mängd olika projekt med olika medier. Detta är en kort översikt över de olika områdena för digital design.
Grafiska formgivare
Även om grafisk design, som vi har diskuterat tidigare, ofta är en referens till tryckning, är det ett paraplybegrepp som täcker olika designtekniker, särskilt inom området varumärkesbyggande. När det gäller digital design kan grafiska designers hjälpa till genom att styra konstriktningen såväl som typografi, färg och grafiska tillgångar som illustrationer eller ikoner.
Webbdesigners
En webbdesigner är specialiserad på design och layoutdesign av målsidor och tillhörande sidor som inkluderar mobil- och surfplattaversioner. Även om de vanligtvis tillhandahåller statiska mockup-filer till klienter för att skicka utvecklarna att arbeta med, tillhandahåller vissa front-end-utveckling (använder formateringsspråk som HTML eller CSS för att designa dynamiska webbplatser).
Appdesigners
Appdesigners specialiserar sig på design och bild av mobilapplikationer, och arbetar vanligtvis i nära samarbete med (eller använder expertis hos) en UX-designer. Appdesigners tillhandahåller även offlinemockups, och en utvecklare krävs för att appen ska fungera.
UX-designers
En UX-designer (användarupplevelser) integrerar användarforskning med standardprinciper för användbarhet för att bygga strukturen som kommer att vägleda användare när de interagerar med den digitala designen. Leveranser är vanligtvis som wireframes, eller prototyper, som utvecklare av appar eller webbplatser kommer att bygga sina layouter och estetiska beslut på.
UI designers
UX-designern (användargränssnitt) är specialiserad på utveckling av faktiska knappar samt textfält och andra element som samverkar i den digitala designen. Deras mål är att designa en tilltalande och konsekvent design för användargränssnittet. Dessutom tillhandahåller de i allmänhet mallar och stilguider för alla interaktiva element.
Produktdesigners
Produktdesigners är på sätt och vis nära kopplade till UX-designers (för vissa företag är dessa termer utbytbara) Däremot måste de bestämma hur en digital produkt ska fungera och vilken typ av tjänster den ska erbjuda, utöver det sätt som användare interagerar med Det.
Interaktionsdesigners
En interaktionsdesigner designar varje ögonblick av interaktion som användarna upplever med hjälp av en digital stil. Varje gång en användare klickar på något eller rullar ner på en sida kommer de att få någon form av visuell feedback (vanligtvis en kortvarig animering) som interaktionsdesignern skapade.
Animatörer
Animationer skapade av en animatör är skräddarsydda för att användas i en digital design. I motsats till en interaktionsdesigner tenderar dessa animationer att vara mer robusta, som en animerad handritad scen som visas i en webbsidas rubrik eller en animerad logotyp som spelas på laddningsskärmar.
Vad är nyckeln till att göra den digitala designen effektiv?
Rätt projekt och den mest lämpliga digitala designern är en bra början, men du måste gå igenom hela designprocessen. Detta är det ultimata testet av dina färdigheter – du känner inte bara till grunderna för digital design, utan också vad det handlar om, utan du kan också urskilja digital design av hög kvalitet.
Det finns en myriad av sätt som en digital design kan gå fel på, men dessa kan skilja sig beroende på typ av design. Här är några allmänna förslag för att skapa en digital design som är en absolut framgång. En fantastisk digital design är…
Forskat
En väldesignad digital design bör sträva efter att vara mer än attraktiv (även om du kommer att se till att säkerställa ett minimum). Det bör backas upp av gedigen planering och mycket information. Undersök i förväg för att ta reda på vilka användare du riktar dig mot problemen är, vilka typer av appar de använder och vilken typ av funktioner som tenderar att avskräcka dem.
Ditt marknadsföringsteam eller tredjepartskonsult kan hjälpa till med upptäcktsprocessen, marknadsundersökningar och tester med användare under hela projektets gång. Du måste ha en klar förståelse för problemet du planerar att ta itu med och hur din digitala design kommer att lösa det, även om designprocessen inte har påbörjats ännu.
Läsbar
Frånvaron av fysiska gränser är bland de mest tilltalande aspekterna av digital design. De kan rulla i det oändliga och expandera eller krympa på ett ögonblick. Men det betyder inte nödvändigtvis att det inte finns riktlinjer. En fantastisk digital design kommer att överväga en rad olika skärmstorlekar och följa de grundläggande principerna för design som inkluderar den visuella hierarkin och användningen av vitt utrymme så att ditt innehåll är lätt att förstå.
Var medveten om att mönster gjorda med digital teknik används mycket mer än att läsa passivt användbarhet, vilket kräver enkel användning. Det är också viktigt att vara medveten om tillgänglighet som inte bara är human, utan ofta lagstadgat.
Interaktiv
Användare kan engagera sig i digital design mer än de skulle göra med analoga medier. Detta betyder dock inte att de kommer att göra det. En väldesignad digital layout uppmuntrar användare att engagera sig och delta. Det betyder att din webbplats kommer att utformas för att få användare att vilja klicka och rulla. De kommer snart att förstå vikten av att gå in i deras