Det är vanligt att uttrycket ”Remarketing” används istället för retargeting. Vad betyder remarketing eller retargeting?
Är det någon skillnad mellan dem? Ja, det finns en marginell skillnad. Men att spendera tid på att lära sig de exakta definitionerna hade varit att lägga fokus på helt fel saker. Generellt kan man säga att remarketing ofta används när man pratar om e-postkampanjer, medan retargeting vanligtvis syftar till webtrafik.
Så fungerar retargeting
En retargeting-kampanj fungerar på ett av två olika sätt: 1) genom att använda pixel, eller 2) genom att använda en lista.
Retargeting med pixlar : Det absolut populäraste alternativet för retargeting är att använda pixlar. En pixel är en kort Javascrpit-kod som du lägger in på din hemsida. När en besökare sedan klickar sig in på din hemsida så sparas en cookie. När besökaren senare går in på en annan hemsida som visar annonser så finns information sparad om att besökaren varit inne på din hemsida. Du kan då vara med och buda på att få visum dina retargeting-annonser i display-ytorna.
Retargeting med listor : En annan variant att göra retargeting är genom att använda listor med e-postadresser som du sparat (exempelvis från kunder eller besökare som registrerat sig för ditt nyhetsbrev). Du laddar sedan upp e-postlistorna på den retargeting-plattform som du använder. Därefter matchas e-postadresserna med användarna.
Fördelen med list-baserad retargeting är att du vet exakt vilka du targetar dina annonser mot. Exempelvis kan du skicka ut specifika annonser mot personer som upptäcker att de är intresserade av en viss sort av dina produkter / tjänster.
Plattformar för retargeting
Nu när du vet vad retargeting / remarketing är för något, låt oss ta en titt på de tre populäraste plattformarna som du kan använda för att skapa dina annonser.
Google Ads Retargeting :
Om du har ett Google Ads-konto så är det en no-brainer att köra retargeting via Google Display Network.
Googles nätverk är enormt, det krävs att du har stor möjlighet att nå fram till dina potentiella kunder. Genom Google Ads plattform har du även möjlighet att köra retargeting-annonser på Youtube.
Det är superenkelt att komma igång med retargeting för Google Ads. Allt du behöver göra är att lägga till en pixelkod på din hemsida och sätta upp dina kampanjer.
Facebook Retargeting :
Facebook är en annan omåttligt populär plattform för retargeting-kampanjer. 76% av alla svenska internet-användare har Facebook, gör det till den populäraste sociala medier-plattformen i Sverige.
Genom Facebook har du även möjlighet att annonsera på Instagram (den näst populäraste sociala medier-plattformen med drygt 60% av svenskarna som användare).
Precis som Google Display Network är Facebok-retargeting superenkelt att sätta upp. Allt du behöver göra är att lägga till en pixel tills din hemsida och sedan skapa en kampanj med annonser.
5 tips för att lyckas med dina remarketing kampanjer
För att kunna få ut något av dina kampanjer räcker det givetvis inte att vet hur du sätter upp dem. Du måste givetvis optimera dina annonser på rätt sätt för att kunna locka tillbaka dina tappade besökare.
1: Sätt dina besökare i fokus
Som med allt annat inom digital marknadsföring; sätt dina användare (och inte dig själv) i fokus. Försök ta reda på frågan; Varför lämnade besökarna din sida utan att konvertera?
2: Segmentera
Det finns olika anledningar till att personer besöker din sajt. Vissa besökare är inne på dina produktsidor och är nära att göra ett köp. Andra tycker om att läsa din blogg. Dina besökare har olika behov och är i olika skede av köpresan – något som du bör anpassa dina kampanjer efter. Genom både Google Ads och Facebook kan du sätta upp olika kriterier.
3: Testa, testa, testa
Det är omöjligt att på förhand veta vilka typer av retargeting-annonser som kommer att fungera bäst. Du måste testa dig fram. Skapa hypoteser och testa olika budskap, copy och bilder till olika målgrupper. Det är det enda sättet att finna ut vad som verkligen fungerar. Och när du funnit ut vilka retargeting-annonser som fungerar – notera vilka takeaways du kan ta med dig. Att veta att Annons A är bättre än Annons B är jättebra.
4: Använd en burn pixel
Föreställ dig en kund som loggar in på Facebook, precis efter att ha gjort ett köp på din hemsida, och får upp en annons med en rabattkod. Inte så lyckat, eller hur?
För att undvika att skicka ut annonser till personer som redan har konverterat kan du lägga till en ”burn pixel” på sidan som besökaren landar på efter konvertering.
5: Håll koll på GDPR
Dataskyddsförordningen (GDPR) ställer krav på att du måste få samtycke från dina besökare att samla in data för dina retargeting-annonser. Det enklaste är att ha en lite pop-up där med en informationstext och länk till integritetspolicy.
Slutligen rekommenderar vi dig att hålla reda på alla nya trender och verktyg som kan användas för att bättre förbättra din kampanj på något sätt. Google är en plattform som ständigt utvecklas och många nya verktyg kan förbättra dina omvandlingar och göra ditt liv enklare. Det rekommenderas därför att du håller reda på sådana trender.
Remarketing eller retargeting // remarketing eller retargeting // remarketing eller retargeting //