Fördelarna med Webbanalys

search engine marketing SEM

Vad exakt är webbanalys?

Webbanalys avser analys och mätning av data som hjälper till att tillhandahålla användarens beteende på webbsidor.

Analysplattformar övervakar mängden aktivitet och beteende på en webbplats, till exempel antalet användare som besöker webbplatsen, hur länge de stannar kvar och hur många sidor de bläddrar på, vilka sidor de går till och om de kommer via en hyperlänk eller inte.

Företag använder plattformar för webbanalys för att utvärdera och jämföra webbplatsens prestanda samt för att analysera viktiga resultatindikatorer som styr deras verksamhet, t.ex. hur ofta kunderna omsätter köp.

Varför webbanalys är viktigt

Det finns ett talesätt i affärsvärlden som säger att allt som är värt att göra är något som är värt att mäta.

Webbplatsanalyser kan ge insikter och information som kan användas för att utforma en förbättrad användarupplevelse för webbplatsens besökare.

Att förstå hur kunderna beter sig är avgörande för att optimera en webbplats så att den uppfyller de viktigaste konverteringsmåtten.

Webbanalys kan till exempel avslöja de mest populära sidorna på din webbplats samt de mest populära sätten att köpa.

Med hjälp av webbanalys kan du exakt övervaka hur framgångsrika dina reklamkampanjer på nätet är för att underlätta planeringen av framtida kampanjer.

Vad är webbanalysens roll?

Majoriteten av analysverktygen ”märker” sina webbplatser genom att lägga in ett ad hoc-utdrag av JavaScript i sidans kod.

Genom att använda denna tagg verktyg för analys kommer att räkna varje gång webbplatsen besöks av en användare eller klickas. Taggen samlar också in ytterligare information, t.ex. enhet, webbläsare och geografiskt område (via en IP-adress).

Leverantörer av webbanalys kan använda cookies för att spåra enskilda sessioner och för att identifiera upprepade besök från samma webbläsare.

Eftersom vissa användare tar bort cookies och vissa webbläsare har olika restriktioner för kodfragment kan inget analysverktyg garantera en 100-procentig precision av uppgifterna. Dessutom kan olika verktyg ge något olika resultat.

Exempel på data för webbanalys

Data från webbanalys visas i allmänhet i instrumentpaneler som kan anpassas efter användarens personas datum, tidsintervall och andra aspekter. Data delas in i kategorier, t.ex:

Publikdata

  • Antalet besök, och antalet antal besök, unika
  • förhållandet mellan nya och återkommande besökare
  • det land som de kommer från.
  • vilken enhet eller webbläsare de använder (stationär eller. mobil).

En målgrupps beteende

  • vanliga landningssidor
  • Vanliga utgångssidor.
  • Sidor som besöks ofta
  • Hur lång tid som spenderas per besök.
  • Antalet sidor som ses per antal sidor per antal sidor per
  • Antal avvisningar

Uppgifter om kampanjer

  • Vilka kampanjer som gav mest trafik.
  • Vilka webbplatser som det hänvisas mest till när det gäller trafik.
  • de sökordssökningar som ledde till vilka webbplatser som besöktes
  • Uppdelning av media för kampanjer, t.ex. e-post och sociala medier.